Stress och utmattning

Många människor känner sig stressade i dagens samhälle och antalet sjukskrivningar på grund av stressrelaterad ohälsa har ökat kraftigt. När stress pågått under en lång tid kan den leda till utmattning, vilket kan vara förknippat med lång rehabilitering. Därför är det viktigt att förebygga stressproblem i god tid.
Utbränd tändsticka - psykoterapi för stressrelaterad ohälsa legitimerad psykolog Kristoffer Pettersson Stockholm

Psykoterapi för stress och utmattningssyndrom

Stress känner vi alla, men alla blir inte utmattade. Om vi människor får tillräckligt med återhämtning så klarar vi ganska mycket stress utan att bli sjuka. Det är när stressen är ständigt pågående utan möjligheter till återhämtning som problem kan uppstå.

Från stress till utmattning

Många lever idag stressade liv med små möjligheter till återhämtning. I det korta perspektivet är detta inget problem, tillfälliga stressande perioder kan ofta kompenseras med perioder av mer vila och återhämtning. 

När stressen har pågått under en längre tid utan återhämtning kan det i vissa fall uppstå en plötslig förlust av energi och ork, man talar om att "gå in i väggen". Det är detta som idag kallas utmattningssyndrom. Utmattning kännetecknas av brist på energi, irritabilitet, svårigheter att slappna av, minnessvårigheter och förlängd återhämtningstid efter ansträngning. 
Klocka på arm, tid, stressad - legitimerad psykolog Kristoffer Pettersson Stockholm

Fungerar psykoterapi för stressrelaterad problematik och utmattningssyndrom?

Det finns förhållandevis lite forskning om vilken typ av behandling som fungerar bäst vid stressrelaterad ohälsa och utmattning. Detta är anmärkningsvärt eftersom problemet har omfattande konsekvenser både för den som är drabbad och för samhället. Den som har blivit utmattad behöver ofta vara sjukskriven en längre period innan besvären ger med sig.

Därför är det extra viktigt att vara vaksam på tidiga tecken på utmattning och så långt det går förebygga ett mer allvarligt stresstillstånd. Med hjälp av psykoterapi kan du få stöd och hjälp att se över din livssituation och ställa om till ett mer hållbart sätt att hantera vardagen. Nyckeln är ofta att släppa på en del av prestationskraven och skapa tid för lugn, vila och återhämtning, vilket för många är lättare sagt än gjort.

Kontakt

Jag heter Kristoffer Pettersson och är legitimerad psykolog med lång erfarenhet av att möta människor som kört fast och mår dåligt.

I mitt arbete utgår jag från vetenskapligt utprövade metoder och jag håller mig uppdaterad om den senaste forskningen. Hör gärna av dig om du har frågor.
Sankt Paulsgatan 11 A, Stockholm
073 - 556 37 48